چه سایتی به ریدیزاین یا باز طراحی نیاز دارد؟

چه سایتی به ریدیزاین یا باز طراحی نیاز دارد؟

یکی از خدماتی که شرکت‌ های طراحی و توسعه سایت ارائه می‌دهند، ریدیزاین و یا به اصطلاح باز طراحی است. ریدیزاین یا باز طراحی سایت فرایندی است که می‌تواند وضعیت کسب‌ و کار شما را تا حدود زیادی بهبود دهد. طراحی مجدد سایت اگر در زمان مناسب و با دلایل محکم انجام نشود، تنها به هدر رفتن وقت و انرژی و البته هزینه منجر خواهد شد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چه سایت‌ هایی به این کار نیاز دارند و اصول باز طراحی سایت چیست.

منظور از ریدیزاین و باز طراحی سایت چیست؟

قبل از این که به اصول باز طراحی وبسایت بپردازیم، باید ببینیم اصلا منظور از این اصطلاح چیست. اگر سایت خود را مثل یک فروشگاه و یا هر محیطی که یک چیدمان مششخص دارد در نظر بگیرید، ریدیزاین مثل تغییر دکوراسیون و تغییر چیدمان است. با این تعریف تفاوت باز طراحی و انتقال سایت معلوم می‌شود. وقتی صحبت از تغییر دکوراسیون باشد، محل فروشگاه را تغییر نمی‌دهیم بلکه با استفاده از بعضی ابزارها ، اجناس و سایر وسایل، به محیط فعلی جلوه‌ای متفاوت می‌دهیم.

در مورد باز طراحی سایت هم همین اتفاق می‌افتد. یعنی آدرس و دامین تغییری نمی‌کند و سایت را به کلی منتقل نمی‌کنیم. بلکه ظاهر ، سر و شکل آن را تغییر می‌دهیم و بعضی از عملکردهایش را بهبود می‌بخشیم.

چه زمانی به طراحی مجدد سایت نیاز دارید؟

همان طور که گفته شد ، گاهی اوقات ریدیزاین وب سایت می‌تواند برای پیشرفت کسب‌ و کارها بسیار مفید باشد. لازم است بدانید این کار را دقیقا به چه دلیلی انجام می‌دهید و توقع دارید چه نتیجه‌ای به دست آورید.

ریدیزاین سایت و برندسازی

مسئله برندسازی به مرور جای خود را در کسب‌ و کارهای ایرانی باز می‌کند. فرایندی که قبلا ناآگاهانه انجام می‌شد، این روزها به متخصصان برندینگ سپرده می‌شود. با این حال، هنوز تا جا افتادن این موضوع راه زیادی در پیش داریم. به همین دلیل بسیاری از کسب‌ و کارها، وب سایت خود را می‌سازند و فعالیت‌شان را شروع می‌کنند و بعد از مدتی تازه به یاد برندسازی می‌افتند!

اگر از روز اول هویت و شخصیت برند را تعیین نکنید، در ادامه راه مجبور به تغییر دادن بعضی از فرایندها خواهید شد. ریدیزاین وبسایت یکی از همین تغییرها است.

البته این هم ممکن است که بعضی از کسب‌ و کارها پس از مدتی تصمیم بگیرند یک برندسازی مجدد یا ری برند انجام دهند.

در هر صورت ، وب سایت به عنوان ویترین دیجیتال تجارت ، باید به خوبی نشانگر هویت برند شما باشد. لوگو ، رنگ‌آمیزی ، قالب ، کپی رایتینگ و … همه صدای برند را به گوش مخاطبان می‌رسانند. اگر طراحی آن‌ها مناسب نباشد، پیام شما منتقل نمی‌شود و تصویر و حس مورد نظرتان در ذهن مخاطب ثبت نمی‌شود.

در چنین شرایطی، استفاده از خدمات باز طراحی سایت بخش مهمی از فرایند برندسازی است.

واکنش‌گرایی و طراحی مجدد سایت

همان طور که می‌دانید الگوریتم Mobile First Index و سیاست‌های جدید گوگل، اولویت را تلفن همراه می‌دهد. یعنی نحوه نمایش سایت شما در موبایل تاثیر بیشتری بر رنکینگ خواهد داشت. دلیل این مسئله ساده است: کاربران موبایلی اکنون بیش از ۵۰ درصد کل کاربران را تشکیل می‌دهند و این رقم روز به روز افزایش می‌یابد. بنابراین حتی بدون در نظر گرفتن الگوریتم‌های گوگل هم، برای راضی نگه داشتن کاربران باید سایت ریسپانسیو باشد.

این نکته معمولا در سایت‌های جدید رعایت می‌شود اما اگر یک وب سایت قدیمی دارید یا از اول در طراحی سایت کاربران موبایل در نظر گرفته نشده اند، مجبور می‌شوید آن را ارتقا بدهید یا به اصطلاح از خدمات باز طراحی سایت استفاده کنید.

باز طراحی سایت و UI و UX

این هم یکی از مسائلی است که باید قبل از شروع طراحی سایت به آن فکر می‌کردید و نکردید!

هیچ وقت گول تبلیغ‌ های طراحی سایت ارزان و سریع را نخورید !!! در طراحی سایت اصولی رابط کاربری و تجربه کاربری حتما در نظر گرفته می‌شود.

در یک وب سایت مناسب، بازدیدکننده باید بتواند به راحتی به صفحات مورد نظرش برسد. اگر سایت منوهای عمیق و پیچیده داشته باشد کاربران گیج و سردرگم می‌شوند. باید بتوانید کاربر را به راحتی به آن چه می‌خواهد برسانید و حس و تجربه خوبی برایش رقم بزنید.

بنابراین یکی از دلایل مهم برای ریدیزاین سایت ، بهبود بخشیدن به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری است.

باز طراحی سایت برای همگام شدن با فناوری روز

اگر فناوری قبلی منسوخ شده باشد یا از طرف گوگل الزامی به آپدیت وجود داشته باشد، حتما باید باز طراحی انجام شود. در غیر این صورت، ریدیزاین به نیازهای سایت و کسب‌ و کار شما بستگی دارد. اگر فناوری قدیمی نتواند نیازهای جدیدتان را رفع کند لازم است برای باز طراحی سایت اقدام کنید.

صاحب نظران این حوزه معتقد هستند که عمر یک سایت از نظر ظاهر و طراحی یک یا نهایت دو ساله می باشد. البته به نمی‌توان به این موضوع زمان مشخصی داد و مسلما ریدیزاین سایت به مسائلی که گفته بستگی دارد. در آخر به نتیجه خواهیم رسید که اگر سایت فعلی نیازهایتان را برطرف می‌کند و گوگل هم با آن مشکل ندارد، لازم نیست دائما آن را تغییر بدهید.

5/5 - (2 امتیاز)
, , , , , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست